Эстонский язык

 

Väljastatud tegevusluba- 1.1-3/16/81.

Õppekava nimetus:

Eesti keele A2-taseme eksamiks ettevalmistav kursus

Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides):

234 akadeemilist tundi, millest 184 tundi on kontaktõpet  ja 50 tundi iseseisvat tööd

Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:

Isikud, kes on läbinud A1-taseme koolituse või kelle keeletase vastab A1-tasemele ning kes soovivad jätkata eesti keele õpinguid ja peale õpingute läbimist sooritada  A2- taseme eksami. Tasemele vastavust kontrollitakse koolitusfirmasisese testi abil (kirjalik osa ja vestlus).

Õpiväljundid:

Koolituse lõpuks õppija:

rääkimisoskus

  • tunneb ja kasutab eesti keele sõnavara, mis võimaldab  tulla  toime igapäevastes suhtlusolukordades, mis nõuavad otsest ja lihtsat infovahetust;
  • oskab esitada küsimusi vajaliku info saamiseks ning oskab vastata lihtsatele küsimustele ja väidetele;
  • on võimeline kasutama oma kõnes mõningaid idioome.

kuulamisoskus

  • mõistab üksikasju, kui tekst on tavapärasest aeglasem ja selgem ning seda on võimalik korduvalt kuulata.

lugemisoskus

  • suudab leida infot tuttavateemalistest tekstidest;
  • mõistab lauseid ja kasutab sageli väljendeid, mis seostuvad talle oluliste valdkondadega.

kirjutamisoskus

  • mõistab põhilisi grammatilisi konstruktsioone;
  • oskab kirjutada lühikesi tekste, isiklikke kirju ja tarbetekste igapäevateemadel.

Õppe sisu:

Mina ja minu perekond

  • tervitamine ja tänamine;
  • tutvustamine ja tutvumine;
  • nimed ja pereliikmed;
  • töö ja õppimine;
  • kaastunde ja rõõmu väljendamine;
  • isikuliste asesõnade käänamine;
  • tegusõnade pööramine olevikus ja lihtminevikus;
  • üks ja mitu. Mitmuse tunnus -d;
  • kirjade kirjutamine, isikuankeedi täitmine.

Elukoht

  • riik;
  • linn, tänav, aadress;
  • külla kutsumine, tee küsimine, tee juhatamine;
  • ees- ja tagasõnade kasutamine;
  • tarbeteksti kirjutamine (kutse, õnnitlus).

Kas sa tunned seda kohta?

  • jalutame linnas;
  • reeglipärased kohakäänded;
  • tarbeteksti kirjutamine (teade).

Aeg

  • kellaaeg, kuupäevad, aastaajad, kuude nimetused;
  • põhi- ja järgarvsõnad;
  • loovtöö kirjutamine (pildi, pildiseeria, küsimuste järgi).

Tervis ja haigus

  • inimese keha ja välimus;
  • helistamine ja soovitused;
  • haiguste nimetused;
  • riideesemete nimetused;
  • värvid;
  • ravimite ostmine ja ravimine;
  • käskiv kõneviis;
  • visiitkaardi järgi kirjutamine, isikuankeet.

Teenindusettevõtted

  • postimajas ja pangakontoris;
  • informatsiooni küsimine, rahulolu ja rahulolematuse väljendamine;
  • ma- ja da-infinitiiv;
  • kirjade kirjutamine.

Saabumine

  • transpordivahendid;
  • perekonnasuhted;
  • iseloomustamine;
  • tähtpäevad;
  • tegusõnade pööramine täisminevikus;
  • põhi- ja järgarvsõnade kasutamine nimetavas, omastavas ja osastavas käändes;
  • kirjade kirjutamine.

Kaunis kodu

  • mööbel ja sisustus;
  • lihtsamate remondi- ja ehitustöödega seotud sõnavara;
  • hinnangu andmine;
  • visiitkaardi kirjeldamine.

Reisimine ja puhkus

  • erinevad transpordiliigid;
  • bussi-, lennu- ja rongijaamas;
  • reisibüroo külastamine, piletite broneerimine, nõu andmine;
  • matkamas ja rannas;
  • ilm ja ilmateade;
  • hobid;
  • tingiv kõneviis;
  • kirja ja loovtöö kirjutamine;
  • visiitkaardi kirjeldamine.

Poes

  • ametlik tervitamine;
  • hinna küsimine ja ütlemine;
  • loa küsimine millegi proovimiseks;
  • abi palumine ja abi osutamine;
  • jalatsite, riiete, kingituste otsimine, valimine, ostmine;
  • soovituste ja nõuannete küsimine;
  • materjal, millest see on tehtud;
  • meeldimise või mittemeeldimise väljendamine;
  • ostmisel-müümisel kasutatav fraseoloogia;
  • omadussõnade võrdlusastmed;
  • esemete võrdlemine;
  • visiitkaardi järgi kirjutamine;
  • kirja kirjutamine.

Kodukoha loodus

  • linnud ja loomad (liigid);
  • taimed (nimetused);
  • aastaaegade vaheldumine;
  • loovtöö kirjutamine.

 

Väljastatud tegevusluba- 1.1-3/16/81.

Õppekava nimetus:

Eesti keele B1-taseme eksamiks ettevalmistav kursus

Õpiväljundid:

Koolituse lõpuks õppija:

rääkimisoskus

  • oskab ennast tutvustada ja kasutab viisakusväljendeid;
  • tunneb ja kasutab eesti keele sõnavara, mis võimaldab suhelda tööl tüüpsituatsioonides kolleegide ja klientidega;
  • tuleb lihtsat keelt kasutades toime enamikes praktilistes olukordades.

kuulamisoskus

  • saab aru selgest eestikeelsest kõnest.

lugemisoskus

  • suudab lugeda lühemaid tekste erinevatel teemadel.

kirjutamisoskus

  • oskab kirjutada isiklikke kirju, teateid, täita ankeete, koostada plaane ning anda edasi uudiseid;
  • oskab kirjeldada tegelikku või kujuteldavat sündmust, oma kogemusi ja elamusi lihtsa tekstina.

Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:

Isikud, kes on läbinud A2-taseme  koolituse või sooritanud A2-taseme eksami (Innoves sooritatud A2-taseme tunnistus), või kelle keeleoskus vastab A2-tasemele ja kes soovivad jätkata eesti keele õpinguid ning sooritada B1-taseme eksami. Tasemele vastavust kontrollitakse koolitusfirmasisese testi abil (kirjalik osa ja suuline vestlus).

Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides):

184 akadeemilist tundi, millest 134 tundi on kontaktõpet  ja 50 tundi iseseisvat tööd .

Õppe sisu:

Üllatused

  • imestuse väljendamine, lohutamine, viisakusreeglid külaskäigul;
  • diskussioon: külas on hea, kodus parem;
  • ootamatu külaline (kasutada igapäevasuhtluses erinevaid küsisõnu);

Esimene tööpäev

  • tööpäeva kirjeldus;
  • kellaaeg, aeg (põhi- ja järgarvsõnade kasutamine);
  • dokumentide vormistamine (avalduse kirjutamine, blanketi täitmine);
  • asjaajamised tööl (eesmärgipäraselt rääkida ja kirjutada rutiinse tööülesandega seotud teemadel).

 

Kirjavahetus

  • vaba aeg ja harrastused (kirjeldada vaba aja veetmisega seotud sündmusi);
  • maad ja rahvad (kirjeldada oma sõpra või sõpruskonda, hankida ja jagada infot kultuuri või selle huvipakkuvate valdkondade kohta);
  • isikliku kirja kirjutamine;
  • ma-infinitiivi vormid: -mas, -mast, -mata;

Telefonikõned

  • ametialane vestlus (viisakas pöördumine või vastamine ametlikus olukorras jm);
  • isiklik telefonikõne;
  • arusaamatusele reageerimine, vabandamine;
  • nõustumise ja keeldumise väljendamine.

Liiklus

  • tee küsimine, tee juhatamine ja plaani koostamine;
  • liikumisverbid ja tagasõnad;
  • reeglipärased kohakäänded;
  • ühistranspordi kasutamine, koha ja piirkonna kirjeldamine;
  • sildi kirjutamine.

Elukestev õpe

  • informatsiooni küsimine vestluskaaslase hariduse ja koolitee kohta ja omapoolne küsimustele vastamine;
  • oma õpingutest rääkimine, õppima asumine;
  • arutlemine probleemi tõsiduse üle koolides ja kõrgkoolides, levinud traditsioonid nt „rebaste ristimise“ pidu ehk „rebaseks löömine“;
  • ankeedi täitmine, avalduse ja kuulutuse kirjutamine;
  • näitavate asesõnade ’see’ ja ’need’ mõnede vormide ning omastavate asesõnade ’oma’ ja ’enda’ kasutamine.

Elukutsevalik

  • tööavalduse kirjutamine, tööpakkumiskuulutused;
  • küsimused tööpakkujale töö ja töötingimuste kohta;
  • intervjuu küsimustele vastamine;
  • oskuste ja võimete selgitamine;
  • otsuse langetamine;
  • elukutsete kirjeldused ja omadused;
  • sagedasemate ajamäärsõnade ja teiste ajale viitamise võimaluste (nt vara, hilja, õigel ajal, valel ajal, kunagi jne) kasutamine.

Turvaline kodu

  • kinnisvarabüroosse helistamine;
  • remondi- ja ehitustöödega seotud sõnavara;
  • hinnangu andmine, oma kodukohta ja selle ümbruse ning kodu ja majapidamise kirjeldamine;
  • arvamuse avaldamine kodu ja kodukoha plusside ja miinuste kohta;
  • avalduse kirjutamine;
  • umbmääraste asesõnade ’miski’, ’keegi’, ’mõni’, ’mitu’, ’mõlemad’ jne kasutamine mõnedes vormides;
  • loovtöö kirjutamine.

Maakodu

  • erinevad tööd aias, tööriistade ja nendega teostatavate tööde nimetused;
  • puu- ja juurviljade nimetused, kirjeldus ja kasvatamine;
  • mida saagiga teha;
  • töö ja puhkus suvilas;
  • isikliku kirja kirjutamine.

Puhkamisvõimalused

  • milline sõiduk on parem?
  • suhtlemine erisugustes situatsioonides, mis võivad ette tulla transpordivahendites ja reisimisel;
  • puhkuse tavad (jutustada reisielamusest, vaatamisväärsustest jne);
  • reisibüroo külastamine (reiside ja matkade kohta info hankimine ning info ja soovituste andmine);
  • piletite ja hotelli broneerimine;
  • loovtöö kirjutamine.

Tarbimine ja tarbija

  • asjade müügikuulutuste koostamine ja vastuskirja kirjutamine;
  • igasuguste poodide, nende asukoha ja lahtiolekuaja, seal pakutavate kaupade, nende hinna ja maksetingimuste kohta informatsiooni hankimine ja jagamine;
  • omadussõnad, mis sobivad kaupade kirjeldamiseks;
  • mingi nähtuse protsessi kirjeldamine;
  • vestlus moe teemal;
  • soovituste ja nõu küsimine, meeldimise või mittemeeldimise väljendamine;
  • ostmisel-müümisel kasutatav fraseoloogia;
  • omadussõnade võrdlusastmete kasutamine nii ainsuses kui ka mitmuses.

Spordivõimalused

  • spordialadega seotud sõnavara;
  • võistluste kirjeldus;
  • fänniklubi, spordiklubi ja veekeskuse tutvustuse koostamine;
  • oma hinnangu andmine;
  • küsimustiku täitmine ja avalduse kirjutamine;
  • käändsõnade vormide kasutamine nii ainsuses kui ka mitmuses;

Kuhu minna?

  • emotsioonide väljendamiseks vastav sõnavara;
  • kaaslase välja kutsumine ja kutsele vastamine;
  • informatsiooni hankimine ja selle põhjal oma arvamuse avaldamine;
  • arutlus filmide, etenduste, kontsertite ja muu meeldivuse või mittemeeldivuse üle;
  • loovtöö kirjutamine;
  • oma vaba aja sisustamise üldiste ja kohalike võimaluste kohta teabe hankimine.

Perioodilised väljaanded ning tele- ja raadiosaated

  • kuuldu põhjal otsuse langetamine;
  • nähtu põhjal arvamuse avaldamine;
  • ajalehtede ja ajakirjade tellimine;
  • intervjuu andmine ja võtmine.

Tervislikud eluviisid

  • tervise ja haigustega seotud sõnavara;
  • nõu andmine ja informatsiooni küsimine raviteenuste, ravimite, samuti kellaaegade, kuupäevade jms kohta;
  • arsti poole pöördumine;
  • vaimse tervise säilitamine;
  • siltide ja teadete lugemine;
  • ankeedi täitmine.

Loomariik

  • mets- ja koduloomad (liigid ja elupaigad);
  • loomade kehaosad (kirjeldused);
  • lemmiklooma pidamine (rõõmud ja mured, mis sellega kaasnevad);
  • loomapoe, loomade varjupaiga, loodusmuuseumi külastus;
  • loovtöö kirjutamine;
  • vastastikuste asesõnade ’teineteise’, ’üksteise’ mõnede vormide kasutamine.

Restoranis või kohvikus?

  • igasuguste söögi- ja joogikohtade asukoha, lahtiolekuaegade, stiili, hinnaklassi, klientuuri jms kohta informatsiooni hankimine ja andmine;
  • söögi ja joogi küsimine, tellimine ning pakkumine;
  • mingi kindla toidu või joogi kohta teenindajalt või vestluskaaslaselt informatsiooni küsimine ning omalt poolt sellise informatsiooni andmine;
  • menüü koostamine;
  • söömis- ja joomiskombed (loovtöö kirjutamine);
  • käändsõnade vormide kasutamine nii ainsuses kui ka mitmuses.

Olmeteenused

  • juuksuri juures ja ilusalongis (küsimustele vastuste andmine ja pakutava teenuse kohta küsimuste esitamine);
  • kingsepa juures ja keemilises puhastuses (soovide ja vajaduste selgitamine ja mõistmine);
  • siltidest, viitadest ja kuulutustest arusaamine;
  • käskiva ja tingiva kõneviisi kordamine;
  • oskus väljendada loendatavate objektide koguhulka.

 

Väljastatud tegevusluba- 1.1-3/16/81.

Õppekava nimetus:

Eesti keele B2-taseme eksamiks ettevalmistav kursus.

       Õpiväljundid:

Koolituse lõpuks õppija:

rääkimisoskus

  • saab eestikeelses töökeskkonnas hakkama kolleegi, klienditeenindaja ja spetsialistina suhtlemisega;
  • suudab spontaanselt ja ladusalt vestelda;
  • suudab pidada ettevalmistatud ettekandeid mitmetel teemadel.

kuulamisoskus

  • mõistab nii elavat kui salvestatud selgelt liigendatud juttu enamikel igapäevaelu, õppimise ja tööga seotud teemadel.

lugemisoskus

  • lugemissõnavara on piisavalt ulatuslik, et mõista mitmesuguste tekstide peamist mõtet ja üksikasju ning autori kavatsusi ja eesmärke.

kirjutamisoskus

  • oskab kirjutada tarbetekste, arvamuskirjutisi vm tekste;
  • saab aru graafilistest tekstidest ja oskab neid analüüsida..

Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:

Isikud, kes on läbinud B1-taseme  koolituse või sooritanud B1-taseme eksami (Innoves sooritatud B1-taseme tunnistus) ja kes soovivad jätkata eesti keele õpinguid ning sooritada B2-taseme eksami. Tasemele vastavust kontrollitakse koolitusfirmasisese testi abil (kirjalik  osa  ja suuline vestlus).

Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides):

240 tundi  on kontaktõpet  ja 200 tundi iseseisvat tööd.

Õppe sisu:

Asju ajamas

  • informatsiooni hankimine, pangalaenu taotlemine, ametiisiku küsimustest arusaamine ja oskus neile vastata;
  • ametkondlik suhtlemine: politsei- ja piirivalveametis, piiril, maksu- ja tolliametis;
  • valdkonda puudutavates dokumentides orienteerumine, nende mõistmine ja koostamine (erinevate avalduste ja taotluste kirjutamine);
  • mitmete sidendite, sh ühendsidendite korrektne kasutamine, õppija oskus kasutada kõiki käändeid.

Mis on maailmas huvitavat?

  • kultuuritarbimine (kultuurisündmuste soovitamine ja kirjeldamine);
  • oma reisivõimaluste ja eelistuste põhjendamine, imetluse väljendamine, reisidokumentide täitmine;
  • maad, rahvad ja kombed (ühiskonnaliikmete kultuurierinevuste tausta üle arutlemine);
  • majandusuudised ja poliitikat käsitlevad uudised (uudise või muu värske informatsiooni edasi- jutustamine massimeedia materjalide põhjal, sama allika toel mingi päevakajalise sündmuse kirjeldamine);
  • Eesti kui turismimaa (Eesti kultuuri või selle huvipakkuvate valdkondade kohta informatsiooni hankimine ja jagamine);
  • kirjadele vastamine ja kirjade koostamine teenusega seotud teemadel (pretensioon, kaebus, järelepärimine, vastus järelepärimisele jne);
  • rektsioonierinevuste tundmine, modaalverbide tähenduse erinevuse tundmine ja nende korrektne kasutamine;

Inimestevahelised suhted

  • enda ja teiste iseloomustamine (emotsioonide ja tunnetega seotud sõnavara, kehakeel, soovituste andmine, kaastunde avaldamine);
  • ühiskonna organiseerituse kohta oma seisukohtade avaldamine ning selle üle diskuteerimine;
  • õiguste ja kohustuste kohta informatsiooni hankimine ja jagamine;
  • oma vaadete esitamine ja kaitsmine;
  • ühend- ja väljendtegusõnade ning -mas, -mata, -mast ja -maks -vormide kasutamine.

Mis on tervis?

  • haigused ja nende nimetused, inimese elundid (vestlemine ja väitlemine ning küsimuste esitamine tervise ja enesetunde teemadel);
  • terviseprobleemid, põhjused ja tagajärjed (oma tervise asjus arsti poole pöördumine ja talle oma häda kirjeldamine ning arsti poolt nõuannete jagamine);
  • vaimne tervis (oma tervist ja tervishoidu puudutavate vaadete esitamine ja põhjendamine);
  • liitsõnade, tegijanimede ja teonimede moodustamine ning kasutamine.

Mida eeldab õppiv ühiskond?

  • hankida ja jagada teavet haridussüsteemi, koolivõrgu, konkreetse kooli, eriala õppimise ja õpetamise kohta ning esitada – põhjendada oma vaateid;
  • osata suhelda nii õpingute kui ka üldistel ainevälistel teemadel;
  • kirjavahemärgid;
  • väidelda haridust puudutavatel teemadel.  

Töömaailmas

  • töödokumentatsioon (CV koostamine, avalduste, volituste, kaaskirja, soovituskirja ja CV-le vastuse kirjutamine, positiivne ja negatiivne vastuskiri jne);
  • intervjueerimine: tööandja ja töötaja (organiseerida konkurss vaba ametikoha täitmiseks ja vestelda kandidaatidega);
  • olla tööandja iseendale (selgitada vestluspartnerile oma ameti, elukutse või töö vajalikkust, huvitavust, iseloomu ja omadusi, mõista partnerit ning neil teemadel väidelda);
  • meeskonnavaim (kirjeldada töökoosoleku või läbirääkimiste ülesehitust ja seal omadel eesmärkidel sõna võtta, suhted ametikohal, töökeskkond, tööalased probleemid ja nende lahendamine);
  • kasutada umbmääraseid asesõnu ’miski’, ’keegi’, ’mõni’, ’mitu’, ’mõlemad’ jne mitmes vormis.

Poodides sisseoste tegemas

  • selgitada-põhjendada oma eelistusi poodide, kaubamärkide, tootjate ja toodete osas või vastumeelsust nende suhtes;
  • interneti-kaubandus, telefonimüük (kasutada asjakohaselt Interneti- ja telefonisuhtluse etiketti);
  • paluda ja jagada selgitusi materjalide, meetodite ja vahendite kohta;
  • diskuteerida reklaami ja reklaamiviisi üle (reklaami kirjutamine);
  • tarbijakaitse (esitada kaebus ja vastata sellele, pakkudes välja lahendusi);
  • vormistada vajalikke dokumente (pretensiooni kirjutamine ja sellele vastamine, järelepärimise kirjutamine ja sellele vastamine, kasutusjuhendi ja hinnakirja koostamine).

Mida võib leida arvutist?

  • arvutialaste probleemide kohta nõu küsimine ja andmine;
  • küsimustiku koostamine ja tulemustesti kokkuvõtte tegemine;
  • meili kirjutamise reeglid (olla kultuuriomaselt asjakohane ja viisakas), artikli struktuur.

Saatused ja elulood

  • kuulsate inimeste elulood, arvamuse avaldamine loetu kohta, tekstilõikude järjestamine, positiivsed ja negatiivsed sündmused;
  • kasutada mitmeid välistava asenduse võimalusi (nt mujal, vastupidi jm);
  • kaudse kõneviisi kasutamine.

Kinnisvara

  • müügi- ja rendiobjektide tutvustamine, elukoha kirjeldamine, naabrivalve;
  • korteri ostu-, müügi- ja renditingimused (mõista ja koostada ostu-, müügi- ja rendilepinguid ja muid dokumente);
  • hankida ja mõista kinnisvaratehingute ning kinnisvara haldamisega seotud informatsiooni;
  • kirjeldada probleemset situatsiooni elukohas ning esitada oma ettepanekuid selle lahendamiseks.

Ilu- ja tarbekirjandus ning erialane kirjandus

  • lugemiseelistused (seisukohtade põhjendamine ja kaitsmine);
  • informatsiooni hankimine ja jagamine raamatukogude kohta;
  • ekspressiivsete liitomadussõnade kasutamine.

Autod ja liiklus

  • maailma kiireim? (informatsiooni otsimine tekstist, autode võrdlemine);
  • liiklusõnnetuste kirjeldamine, vajadusel suhtlemine politsei ja liikluskindlustusega, liiklusmärgid;
  • sõiduki rikete kirjeldamine ja abi kutsumine (teenusega seotud teemadel vestlemine);
  • kaudne kõneviis.

 

Väljastatud tegevusluba- 1.1-3/16/81.

Õppekava nimetus:

Eesti keel C1-taseme eksamiks ettevalmistav kursus

Õpiväljundid:

Koolituse lõpuks õppija:

rääkimisoskus

  • saab eestikeelses töökeskkonnas hakkama kolleegi, spetsialisti ja juhina suhtlemisega;
  • tuleb toime eesti kirjakeelega isiklikus ja avalikus elus ning edasi õppides;
  • suudab pidada ettevalmistatud ettekandeid erinevatel teemadel.

kuulamisoskus

  • kuulab arusaamisega eri liiki tekste, teeb kuuldu põhjal järeldusi ning annab hinnanguid, vahendab kuuldut suuliselt ning kirjalikult.

lugemisoskus

  • orienteerub tekstimaailmas: tunneb peamisi tekstiliike (tarbe-, teabe- ja meediažanre jm), nende põhijooni ning kasutamise võimalusi;
  • loeb arusaamisega eri liiki tekste, teeb loetu põhjal järeldusi ning annab hinnanguid, vahendab loetut suuliselt ning kirjalikult.

kirjutamisoskus

  • valdab rikkalikku sõnavara, et kirjutada eri liiki tekste ja vormistab need korrektselt;
  • peab asjalikku kirja- ja meilivahetust.

Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:

Isikud, kes on läbinud B2-taseme koolituse või sooritanud B2-taseme eksami (Innoves sooritatud B2-taseme tunnistus) ja kes soovivad jätkata eesti keele õpinguid ning sooritada C1-taseme eksami. Tasemele vastavust kontrollitakse koolitusfirmasisese testi abil (kirjalik osa ja suuline vestlus).

Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides):

200 on kontaktõpet  ning 250 tundi iseseisvat tööd.

Õppe sisu:

Riik ja ühiskond

  • oma pädevusala piiride selgitamine (kohus ja uurimisorganid, õigusabi, sotsiaalabi jne);
  • koostöö tegemine ja info vahetamine teiste oma tööga seotud ametnikega;
  • küsitluse väljendid, positiivsete ja negatiivsete uudiste arutamine;
  • mida kõike peab teadma (suuline ettekanne), orienteeruma oma tööd puudutavates dokumentides, neid mõistma ja koostama;
  • riigikaitse (videodialoog), soovituste andmine mitmel võimalusel: põhjendamine ja kokkuvõtte tegemine;
  • ametkondlik suhtlemine (oma sõnavara, grammatika ja õigekirja kontrolli ning täiendamise tarbes ja allikates orienteerumine).

Aktiivne puhkus

  • põhjendada ja propageerida oma huvisid, harrastusi ja meelelahutuse viise;
  • kliima soojenemise ohud (hinnangud ja arvamused);
  • kultuuritarbimine (reisivõimalused ja eelistused, imetluse väljendamine);
  • maad ja rahvad (kirjeldada oma rahvusrühma vm identiteedirühma kultuurihuvi, arutleda ühiskonnaliikmete kultuurierinevuste tausta üle);
  • diskuteerida vaba aja veetmisega seotud aja- või rahakulu üle;
  • kahesõnaliste tegusõnade kasutamine.

Sõnum maailmale 

  • blogide kirjutamine (reeglid);
  • teoste eest auhindade saamine (emotsioonide ja tunnetega seotud sõnavara);
  • sõnavabadus internetis (internetikommentaarid, interneti-portaalid);
  • väitlus diagrammi järgi (riskikäitumine internetis);
  • esinemise väljendid, esinejate hindamise juhis, küsimuste kokkuvõtte tegemise juhis;
  • sidesõnad eitavas lauses.

Üks tegu – mitu nägu

  • meediauudised, uudise pilt ja heli (hinnangud ja arvamused);
  • kas elu Eestis on paremaks muutunud? (teledebati väljendid);
  • naljakaid seadusi maailma riikides (kujundlikud väljendid);
  • kuuldu ja nähtu põhjal konspekteerimine;
  • rõhuliide -ki ja -gi;
  • tegu- ja omadussõnade rektsiooni korrektne kasutamine.

Elukeskkond

  • Eesti looduskaitse algusest ja arengust 20. sajandil;
  • loodushoid ja keskkonnakaitse, jäätmekäitlus (selgitada oma vaateid keskkonna reostuse ja kaitse  teemadel, keskkonnaprojektide kommenteerimine);
  • kirjeldada olusid, ilmastikku, kliimat, kohalikule aastaajale tüüpilist või konkreetse ajahetke ilma;
  • jutustada enda jaoks oluliste paikade geograafilistest ja kultuurilistest iseärasustes;
  • mida teha prügiga? (kodukeemia ja prügi,  jäätmekäitlus); põhiarvsõnade käänamine.
  • hädaabinumbrile helistamise reeglid, tuleohutus, liiklusõnnetus;
  • Eesti liiklus: paranemisest ei saa rääkida (kuuldu konspekteerimine);
  • kriminaalkroonika (tunnistuste andmine, kuritegude liigid, esitada oma vaateid turvalisuse, kuritegevuse ja selle vastu võitlemise kohta);
  • li-liitelised määrsõnad, v-, tav- ja nud- kesksõnad;
  • mõista kohta ja aega väljendavaid sõnu ja väljendeid (sh ka piltlikult).

Ettevõtlus

  • mis mõjutab firma edukust? (äriplaani koostamine, esitlemine ja hindamine; nõuanded edukaks  ametikõneks);
  • valime laenuosakonna juhatajat (koosolekute tüübid, koosoleku protokoll jm);
  • Eesti ja välismaa firmad: kuidas saavutada turumajanduses äriedu? (otsime vastust küsimusele);
  • Eesti tööstus, tootjate pingerida (tabelite uuring);
  • ne-liitelised tegusõnad, lühendid;
  • ata- ja le- liitelised tegusõnad.

Poliitika ja aktuaalsed sündmused

  • hankida informatsiooni päevakajaliste sündmuste kohta;
  • selgitada-kaitsta väitluses oma erakondlikke ning üldisi poliitilisi vaateid ja seisukohti;
  • jutustada massimeedia materjalide põhjal edasi uudist või muud värsket infot;
  • demokraatiaühiskond (musternäidis);
  • ühendtegusõnade kokku- ja lahkukirjutamine;

Ürituse või harrastustegevuse korraldamine

  • mõistete näited raamatust „Reklaamipsühholoogia“ (reklaamide koostamine, suuline ja kirjalik   soovitus, kriitilised kirjutised);
  • jälgida raadio- ja telesaateid ning lugeda ajakirjandust, vestelda neil teemadel (omapoolsed põhjendatud arvamused ja seisukohad);
  • pidada asjakohast kõnet, suhelda külalistega sobivatel isiklikel ning ühiskondlikel teemadel;
  • umbmääraste asesõnade käänamine.

Kaubandus ja kodumasinad

  • teenindus tarbija pilgu läbi (kataloogikaubanduse poolt ja vastu, seletuskirjad);
  • tarbijakaitse põhitõed, kaebus;
  • kodumasinate kasutusjuhendid (segamini aetud lausete järjestamine);
  • elektrialased mõisted (lünkade täitmine);
  • tulevikukodu tutvustamine (tehnoloogilised uuendused, tootedisain);
  • mis mõjutab tarbija ostusoovi? (hinnangud ja arvamused);
  • moodustada võrdlusastmeid ka omadusi väljendavatest kesksõnadest.

Eesti majandus

  • majandusteadlaste kommentaarid (riigieelarve tulud ja kulud);
  • õppida rääkima  majanduslikust arengust, iseloomustama / kirjeldama erinevaid majanduspiirkondi (probleemide sõnastamine);
  • Eesti Panga majandusprognoos (tendentsid ja järeldused);
  • Statistikaameti eluolu-uuringu tulemused (erinevad diagrammid nt pere-eelarve uuringu andmed);
  • segiminevad sõnad nagu jälgima-järgima, enamus-enamik jne.

Kas tänapäeva noor loeb ja mida?

  • kas lühivormid (novellid, jutustused, esseed) pakuvad rohkem huvi ja kiiret analüüsi? (diskussion);
  • tekstide abil õppida maailma mõistma ja nn ajaloolist tausta avada ja silmaringi laiendada (Vikerraadio saade „Kohustuslik kirjandus“, „ Tekstist tekstini“).