Eesti keel
Väljastatud tegevusluba- 1.1-3/16/81.
Õppekava nimetus:
Eesti keele A2-taseme eksamiks ettevalmistav kursus
Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides):
234 akadeemilist tundi, millest 184 tundi on kontaktõpet ja 50 tundi iseseisvat tööd
Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:
Isikud, kes on läbinud A1-taseme koolituse või kelle keeletase vastab A1-tasemele ning kes soovivad jätkata eesti keele õpinguid ja peale õpingute läbimist sooritada A2- taseme eksami. Tasemele vastavust kontrollitakse koolitusfirmasisese testi abil (kirjalik osa ja vestlus).
Õpiväljundid:
Koolituse lõpuks õppija:
rääkimisoskus
- tunneb ja kasutab eesti keele sõnavara, mis võimaldab tulla toime igapäevastes suhtlusolukordades, mis nõuavad otsest ja lihtsat infovahetust;
- oskab esitada küsimusi vajaliku info saamiseks ning oskab vastata lihtsatele küsimustele ja väidetele;
- on võimeline kasutama oma kõnes mõningaid idioome.
kuulamisoskus
- mõistab üksikasju, kui tekst on tavapärasest aeglasem ja selgem ning seda on võimalik korduvalt kuulata.
lugemisoskus
- suudab leida infot tuttavateemalistest tekstidest;
- mõistab lauseid ja kasutab sageli väljendeid, mis seostuvad talle oluliste valdkondadega.
kirjutamisoskus
- mõistab põhilisi grammatilisi konstruktsioone;
- oskab kirjutada lühikesi tekste, isiklikke kirju ja tarbetekste igapäevateemadel.
Õppe sisu:
Mina ja minu perekond
- tervitamine ja tänamine;
- tutvustamine ja tutvumine;
- nimed ja pereliikmed;
- töö ja õppimine;
- kaastunde ja rõõmu väljendamine;
- isikuliste asesõnade käänamine;
- tegusõnade pööramine olevikus ja lihtminevikus;
- üks ja mitu. Mitmuse tunnus -d;
- kirjade kirjutamine, isikuankeedi täitmine.
Elukoht
- riik;
- linn, tänav, aadress;
- külla kutsumine, tee küsimine, tee juhatamine;
- ees- ja tagasõnade kasutamine;
- tarbeteksti kirjutamine (kutse, õnnitlus).
Kas sa tunned seda kohta?
- jalutame linnas;
- reeglipärased kohakäänded;
- tarbeteksti kirjutamine (teade).
Aeg
- kellaaeg, kuupäevad, aastaajad, kuude nimetused;
- põhi- ja järgarvsõnad;
- loovtöö kirjutamine (pildi, pildiseeria, küsimuste järgi).
Tervis ja haigus
- inimese keha ja välimus;
- helistamine ja soovitused;
- haiguste nimetused;
- riideesemete nimetused;
- värvid;
- ravimite ostmine ja ravimine;
- käskiv kõneviis;
- visiitkaardi järgi kirjutamine, isikuankeet.
Teenindusettevõtted
- postimajas ja pangakontoris;
- informatsiooni küsimine, rahulolu ja rahulolematuse väljendamine;
- ma- ja da-infinitiiv;
- kirjade kirjutamine.
Saabumine
- transpordivahendid;
- perekonnasuhted;
- iseloomustamine;
- tähtpäevad;
- tegusõnade pööramine täisminevikus;
- põhi- ja järgarvsõnade kasutamine nimetavas, omastavas ja osastavas käändes;
- kirjade kirjutamine.
Kaunis kodu
- mööbel ja sisustus;
- lihtsamate remondi- ja ehitustöödega seotud sõnavara;
- hinnangu andmine;
- visiitkaardi kirjeldamine.
Reisimine ja puhkus
- erinevad transpordiliigid;
- bussi-, lennu- ja rongijaamas;
- reisibüroo külastamine, piletite broneerimine, nõu andmine;
- matkamas ja rannas;
- ilm ja ilmateade;
- hobid;
- tingiv kõneviis;
- kirja ja loovtöö kirjutamine;
- visiitkaardi kirjeldamine.
Poes
- ametlik tervitamine;
- hinna küsimine ja ütlemine;
- loa küsimine millegi proovimiseks;
- abi palumine ja abi osutamine;
- jalatsite, riiete, kingituste otsimine, valimine, ostmine;
- soovituste ja nõuannete küsimine;
- materjal, millest see on tehtud;
- meeldimise või mittemeeldimise väljendamine;
- ostmisel-müümisel kasutatav fraseoloogia;
- omadussõnade võrdlusastmed;
- esemete võrdlemine;
- visiitkaardi järgi kirjutamine;
- kirja kirjutamine.
Kodukoha loodus
- linnud ja loomad (liigid);
- taimed (nimetused);
- aastaaegade vaheldumine;
- loovtöö kirjutamine.
Väljastatud tegevusluba- 1.1-3/16/81.
Õppekava nimetus:
Eesti keele B1-taseme eksamiks ettevalmistav kursus
Õpiväljundid:
Koolituse lõpuks õppija:
rääkimisoskus
- oskab ennast tutvustada ja kasutab viisakusväljendeid;
- tunneb ja kasutab eesti keele sõnavara, mis võimaldab suhelda tööl tüüpsituatsioonides kolleegide ja klientidega;
- tuleb lihtsat keelt kasutades toime enamikes praktilistes olukordades.
kuulamisoskus
- saab aru selgest eestikeelsest kõnest.
lugemisoskus
- suudab lugeda lühemaid tekste erinevatel teemadel.
kirjutamisoskus
- oskab kirjutada isiklikke kirju, teateid, täita ankeete, koostada plaane ning anda edasi uudiseid;
- oskab kirjeldada tegelikku või kujuteldavat sündmust, oma kogemusi ja elamusi lihtsa tekstina.
Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:
Isikud, kes on läbinud A2-taseme koolituse või sooritanud A2-taseme eksami (Innoves sooritatud A2-taseme tunnistus), või kelle keeleoskus vastab A2-tasemele ja kes soovivad jätkata eesti keele õpinguid ning sooritada B1-taseme eksami. Tasemele vastavust kontrollitakse koolitusfirmasisese testi abil (kirjalik osa ja suuline vestlus).
Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides):
184 akadeemilist tundi, millest 134 tundi on kontaktõpet ja 50 tundi iseseisvat tööd .
Õppe sisu:
Üllatused
- imestuse väljendamine, lohutamine, viisakusreeglid külaskäigul;
- diskussioon: külas on hea, kodus parem;
- ootamatu külaline (kasutada igapäevasuhtluses erinevaid küsisõnu);
Esimene tööpäev
- tööpäeva kirjeldus;
- kellaaeg, aeg (põhi- ja järgarvsõnade kasutamine);
- dokumentide vormistamine (avalduse kirjutamine, blanketi täitmine);
- asjaajamised tööl (eesmärgipäraselt rääkida ja kirjutada rutiinse tööülesandega seotud teemadel).
Kirjavahetus
- vaba aeg ja harrastused (kirjeldada vaba aja veetmisega seotud sündmusi);
- maad ja rahvad (kirjeldada oma sõpra või sõpruskonda, hankida ja jagada infot kultuuri või selle huvipakkuvate valdkondade kohta);
- isikliku kirja kirjutamine;
- ma-infinitiivi vormid: -mas, -mast, -mata;
Telefonikõned
- ametialane vestlus (viisakas pöördumine või vastamine ametlikus olukorras jm);
- isiklik telefonikõne;
- arusaamatusele reageerimine, vabandamine;
- nõustumise ja keeldumise väljendamine.
Liiklus
- tee küsimine, tee juhatamine ja plaani koostamine;
- liikumisverbid ja tagasõnad;
- reeglipärased kohakäänded;
- ühistranspordi kasutamine, koha ja piirkonna kirjeldamine;
- sildi kirjutamine.
Elukestev õpe
- informatsiooni küsimine vestluskaaslase hariduse ja koolitee kohta ja omapoolne küsimustele vastamine;
- oma õpingutest rääkimine, õppima asumine;
- arutlemine probleemi tõsiduse üle koolides ja kõrgkoolides, levinud traditsioonid nt „rebaste ristimise“ pidu ehk „rebaseks löömine“;
- ankeedi täitmine, avalduse ja kuulutuse kirjutamine;
- näitavate asesõnade ’see’ ja ’need’ mõnede vormide ning omastavate asesõnade ’oma’ ja ’enda’ kasutamine.
Elukutsevalik
- tööavalduse kirjutamine, tööpakkumiskuulutused;
- küsimused tööpakkujale töö ja töötingimuste kohta;
- intervjuu küsimustele vastamine;
- oskuste ja võimete selgitamine;
- otsuse langetamine;
- elukutsete kirjeldused ja omadused;
- sagedasemate ajamäärsõnade ja teiste ajale viitamise võimaluste (nt vara, hilja, õigel ajal, valel ajal, kunagi jne) kasutamine.
Turvaline kodu
- kinnisvarabüroosse helistamine;
- remondi- ja ehitustöödega seotud sõnavara;
- hinnangu andmine, oma kodukohta ja selle ümbruse ning kodu ja majapidamise kirjeldamine;
- arvamuse avaldamine kodu ja kodukoha plusside ja miinuste kohta;
- avalduse kirjutamine;
- umbmääraste asesõnade ’miski’, ’keegi’, ’mõni’, ’mitu’, ’mõlemad’ jne kasutamine mõnedes vormides;
- loovtöö kirjutamine.
Maakodu
- erinevad tööd aias, tööriistade ja nendega teostatavate tööde nimetused;
- puu- ja juurviljade nimetused, kirjeldus ja kasvatamine;
- mida saagiga teha;
- töö ja puhkus suvilas;
- isikliku kirja kirjutamine.
Puhkamisvõimalused
- milline sõiduk on parem?
- suhtlemine erisugustes situatsioonides, mis võivad ette tulla transpordivahendites ja reisimisel;
- puhkuse tavad (jutustada reisielamusest, vaatamisväärsustest jne);
- reisibüroo külastamine (reiside ja matkade kohta info hankimine ning info ja soovituste andmine);
- piletite ja hotelli broneerimine;
- loovtöö kirjutamine.
Tarbimine ja tarbija
- asjade müügikuulutuste koostamine ja vastuskirja kirjutamine;
- igasuguste poodide, nende asukoha ja lahtiolekuaja, seal pakutavate kaupade, nende hinna ja maksetingimuste kohta informatsiooni hankimine ja jagamine;
- omadussõnad, mis sobivad kaupade kirjeldamiseks;
- mingi nähtuse protsessi kirjeldamine;
- vestlus moe teemal;
- soovituste ja nõu küsimine, meeldimise või mittemeeldimise väljendamine;
- ostmisel-müümisel kasutatav fraseoloogia;
- omadussõnade võrdlusastmete kasutamine nii ainsuses kui ka mitmuses.
Spordivõimalused
- spordialadega seotud sõnavara;
- võistluste kirjeldus;
- fänniklubi, spordiklubi ja veekeskuse tutvustuse koostamine;
- oma hinnangu andmine;
- küsimustiku täitmine ja avalduse kirjutamine;
- käändsõnade vormide kasutamine nii ainsuses kui ka mitmuses;
Kuhu minna?
- emotsioonide väljendamiseks vastav sõnavara;
- kaaslase välja kutsumine ja kutsele vastamine;
- informatsiooni hankimine ja selle põhjal oma arvamuse avaldamine;
- arutlus filmide, etenduste, kontsertite ja muu meeldivuse või mittemeeldivuse üle;
- loovtöö kirjutamine;
- oma vaba aja sisustamise üldiste ja kohalike võimaluste kohta teabe hankimine.
Perioodilised väljaanded ning tele- ja raadiosaated
- kuuldu põhjal otsuse langetamine;
- nähtu põhjal arvamuse avaldamine;
- ajalehtede ja ajakirjade tellimine;
- intervjuu andmine ja võtmine.
Tervislikud eluviisid
- tervise ja haigustega seotud sõnavara;
- nõu andmine ja informatsiooni küsimine raviteenuste, ravimite, samuti kellaaegade, kuupäevade jms kohta;
- arsti poole pöördumine;
- vaimse tervise säilitamine;
- siltide ja teadete lugemine;
- ankeedi täitmine.
Loomariik
- mets- ja koduloomad (liigid ja elupaigad);
- loomade kehaosad (kirjeldused);
- lemmiklooma pidamine (rõõmud ja mured, mis sellega kaasnevad);
- loomapoe, loomade varjupaiga, loodusmuuseumi külastus;
- loovtöö kirjutamine;
- vastastikuste asesõnade ’teineteise’, ’üksteise’ mõnede vormide kasutamine.
Restoranis või kohvikus?
- igasuguste söögi- ja joogikohtade asukoha, lahtiolekuaegade, stiili, hinnaklassi, klientuuri jms kohta informatsiooni hankimine ja andmine;
- söögi ja joogi küsimine, tellimine ning pakkumine;
- mingi kindla toidu või joogi kohta teenindajalt või vestluskaaslaselt informatsiooni küsimine ning omalt poolt sellise informatsiooni andmine;
- menüü koostamine;
- söömis- ja joomiskombed (loovtöö kirjutamine);
- käändsõnade vormide kasutamine nii ainsuses kui ka mitmuses.
Olmeteenused
- juuksuri juures ja ilusalongis (küsimustele vastuste andmine ja pakutava teenuse kohta küsimuste esitamine);
- kingsepa juures ja keemilises puhastuses (soovide ja vajaduste selgitamine ja mõistmine);
- siltidest, viitadest ja kuulutustest arusaamine;
- käskiva ja tingiva kõneviisi kordamine;
- oskus väljendada loendatavate objektide koguhulka.
Väljastatud tegevusluba- 1.1-3/16/81.
Õppekava nimetus:
Eesti keele B2-taseme eksamiks ettevalmistav kursus.
Õpiväljundid:
Koolituse lõpuks õppija:
rääkimisoskus
- saab eestikeelses töökeskkonnas hakkama kolleegi, klienditeenindaja ja spetsialistina suhtlemisega;
- suudab spontaanselt ja ladusalt vestelda;
- suudab pidada ettevalmistatud ettekandeid mitmetel teemadel.
kuulamisoskus
- mõistab nii elavat kui salvestatud selgelt liigendatud juttu enamikel igapäevaelu, õppimise ja tööga seotud teemadel.
lugemisoskus
- lugemissõnavara on piisavalt ulatuslik, et mõista mitmesuguste tekstide peamist mõtet ja üksikasju ning autori kavatsusi ja eesmärke.
kirjutamisoskus
- oskab kirjutada tarbetekste, arvamuskirjutisi vm tekste;
- saab aru graafilistest tekstidest ja oskab neid analüüsida..
Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:
Isikud, kes on läbinud B1-taseme koolituse või sooritanud B1-taseme eksami (Innoves sooritatud B1-taseme tunnistus) ja kes soovivad jätkata eesti keele õpinguid ning sooritada B2-taseme eksami. Tasemele vastavust kontrollitakse koolitusfirmasisese testi abil (kirjalik osa ja suuline vestlus).
Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides):
440 akadeemilist tundi, millest 240 tundi on kontaktõpet ja 200 tundi iseseisvat tööd.
Õppe sisu:
Asju ajamas
- informatsiooni hankimine, pangalaenu taotlemine, ametiisiku küsimustest arusaamine ja oskus neile vastata;
- ametkondlik suhtlemine: politsei- ja piirivalveametis, piiril, maksu- ja tolliametis;
- valdkonda puudutavates dokumentides orienteerumine, nende mõistmine ja koostamine (erinevate avalduste ja taotluste kirjutamine);
- mitmete sidendite, sh ühendsidendite korrektne kasutamine, õppija oskus kasutada kõiki käändeid.
Mis on maailmas huvitavat?
- kultuuritarbimine (kultuurisündmuste soovitamine ja kirjeldamine);
- oma reisivõimaluste ja eelistuste põhjendamine, imetluse väljendamine, reisidokumentide täitmine;
- maad, rahvad ja kombed (ühiskonnaliikmete kultuurierinevuste tausta üle arutlemine);
- majandusuudised ja poliitikat käsitlevad uudised (uudise või muu värske informatsiooni edasi- jutustamine massimeedia materjalide põhjal, sama allika toel mingi päevakajalise sündmuse kirjeldamine);
- Eesti kui turismimaa (Eesti kultuuri või selle huvipakkuvate valdkondade kohta informatsiooni hankimine ja jagamine);
- kirjadele vastamine ja kirjade koostamine teenusega seotud teemadel (pretensioon, kaebus, järelepärimine, vastus järelepärimisele jne);
- rektsioonierinevuste tundmine, modaalverbide tähenduse erinevuse tundmine ja nende korrektne kasutamine;
Inimestevahelised suhted
- enda ja teiste iseloomustamine (emotsioonide ja tunnetega seotud sõnavara, kehakeel, soovituste andmine, kaastunde avaldamine);
- ühiskonna organiseerituse kohta oma seisukohtade avaldamine ning selle üle diskuteerimine;
- õiguste ja kohustuste kohta informatsiooni hankimine ja jagamine;
- oma vaadete esitamine ja kaitsmine;
- ühend- ja väljendtegusõnade ning -mas, -mata, -mast ja -maks -vormide kasutamine.
Mis on tervis?
- haigused ja nende nimetused, inimese elundid (vestlemine ja väitlemine ning küsimuste esitamine tervise ja enesetunde teemadel);
- terviseprobleemid, põhjused ja tagajärjed (oma tervise asjus arsti poole pöördumine ja talle oma häda kirjeldamine ning arsti poolt nõuannete jagamine);
- vaimne tervis (oma tervist ja tervishoidu puudutavate vaadete esitamine ja põhjendamine);
- liitsõnade, tegijanimede ja teonimede moodustamine ning kasutamine.
Mida eeldab õppiv ühiskond?
- hankida ja jagada teavet haridussüsteemi, koolivõrgu, konkreetse kooli, eriala õppimise ja õpetamise kohta ning esitada – põhjendada oma vaateid;
- osata suhelda nii õpingute kui ka üldistel ainevälistel teemadel;
- kirjavahemärgid;
- väidelda haridust puudutavatel teemadel.
Töömaailmas
- töödokumentatsioon (CV koostamine, avalduste, volituste, kaaskirja, soovituskirja ja CV-le vastuse kirjutamine, positiivne ja negatiivne vastuskiri jne);
- intervjueerimine: tööandja ja töötaja (organiseerida konkurss vaba ametikoha täitmiseks ja vestelda kandidaatidega);
- olla tööandja iseendale (selgitada vestluspartnerile oma ameti, elukutse või töö vajalikkust, huvitavust, iseloomu ja omadusi, mõista partnerit ning neil teemadel väidelda);
- meeskonnavaim (kirjeldada töökoosoleku või läbirääkimiste ülesehitust ja seal omadel eesmärkidel sõna võtta, suhted ametikohal, töökeskkond, tööalased probleemid ja nende lahendamine);
- kasutada umbmääraseid asesõnu ’miski’, ’keegi’, ’mõni’, ’mitu’, ’mõlemad’ jne mitmes vormis.
Poodides sisseoste tegemas
- selgitada-põhjendada oma eelistusi poodide, kaubamärkide, tootjate ja toodete osas või vastumeelsust nende suhtes;
- interneti-kaubandus, telefonimüük (kasutada asjakohaselt Interneti- ja telefonisuhtluse etiketti);
- paluda ja jagada selgitusi materjalide, meetodite ja vahendite kohta;
- diskuteerida reklaami ja reklaamiviisi üle (reklaami kirjutamine);
- tarbijakaitse (esitada kaebus ja vastata sellele, pakkudes välja lahendusi);
- vormistada vajalikke dokumente (pretensiooni kirjutamine ja sellele vastamine, järelepärimise kirjutamine ja sellele vastamine, kasutusjuhendi ja hinnakirja koostamine).
Mida võib leida arvutist?
- arvutialaste probleemide kohta nõu küsimine ja andmine;
- küsimustiku koostamine ja tulemustesti kokkuvõtte tegemine;
- meili kirjutamise reeglid (olla kultuuriomaselt asjakohane ja viisakas), artikli struktuur.
Saatused ja elulood
- kuulsate inimeste elulood, arvamuse avaldamine loetu kohta, tekstilõikude järjestamine, positiivsed ja negatiivsed sündmused;
- kasutada mitmeid välistava asenduse võimalusi (nt mujal, vastupidi jm);
- kaudse kõneviisi kasutamine.
Kinnisvara
- müügi- ja rendiobjektide tutvustamine, elukoha kirjeldamine, naabrivalve;
- korteri ostu-, müügi- ja renditingimused (mõista ja koostada ostu-, müügi- ja rendilepinguid ja muid dokumente);
- hankida ja mõista kinnisvaratehingute ning kinnisvara haldamisega seotud informatsiooni;
- kirjeldada probleemset situatsiooni elukohas ning esitada oma ettepanekuid selle lahendamiseks.
Ilu- ja tarbekirjandus ning erialane kirjandus
- lugemiseelistused (seisukohtade põhjendamine ja kaitsmine);
- informatsiooni hankimine ja jagamine raamatukogude kohta;
- ekspressiivsete liitomadussõnade kasutamine.
Autod ja liiklus
- maailma kiireim? (informatsiooni otsimine tekstist, autode võrdlemine);
- liiklusõnnetuste kirjeldamine, vajadusel suhtlemine politsei ja liikluskindlustusega, liiklusmärgid;
- sõiduki rikete kirjeldamine ja abi kutsumine (teenusega seotud teemadel vestlemine);
- kaudne kõneviis.
Väljastatud tegevusluba- 1.1-3/16/81.
Õppekava nimetus:
Eesti keele C1-taseme eksamiks ettevalmistav kursus
Õpiväljundid:
Koolituse lõpuks õppija:
rääkimisoskus
- saab eestikeelses töökeskkonnas hakkama kolleegi, spetsialisti ja juhina suhtlemisega;
- tuleb toime eesti kirjakeelega isiklikus ja avalikus elus ning edasi õppides;
- suudab pidada ettevalmistatud ettekandeid erinevatel teemadel.
kuulamisoskus
- kuulab arusaamisega eri liiki tekste, teeb kuuldu põhjal järeldusi ning annab hinnanguid, vahendab kuuldut suuliselt ning kirjalikult.
lugemisoskus
- orienteerub tekstimaailmas: tunneb peamisi tekstiliike (tarbe-, teabe- ja meediažanre jm), nende põhijooni ning kasutamise võimalusi;
- loeb arusaamisega eri liiki tekste, teeb loetu põhjal järeldusi ning annab hinnanguid, vahendab loetut suuliselt ning kirjalikult.
kirjutamisoskus
- valdab rikkalikku sõnavara, et kirjutada eri liiki tekste ja vormistab need korrektselt;
- peab asjalikku kirja- ja meilivahetust.
Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:
Isikud, kes on läbinud B2-taseme koolituse või sooritanud B2-taseme eksami (Innoves sooritatud B2-taseme tunnistus) ja kes soovivad jätkata eesti keele õpinguid ning sooritada C1-taseme eksami. Tasemele vastavust kontrollitakse koolitusfirmasisese testi abil (kirjalik osa ja suuline vestlus).
Õppe kogumaht (akadeemilistes tundides):
450 akadeemilist tundi, millest 200 on kontaktõpet ning 250 tundi iseseisvat tööd.
Õppe sisu:
Riik ja ühiskond
- oma pädevusala piiride selgitamine (kohus ja uurimisorganid, õigusabi, sotsiaalabi jne);
- koostöö tegemine ja info vahetamine teiste oma tööga seotud ametnikega;
- küsitluse väljendid, positiivsete ja negatiivsete uudiste arutamine;
- mida kõike peab teadma (suuline ettekanne), orienteeruma oma tööd puudutavates dokumentides, neid mõistma ja koostama;
- riigikaitse (videodialoog), soovituste andmine mitmel võimalusel: põhjendamine ja kokkuvõtte tegemine;
- ametkondlik suhtlemine (oma sõnavara, grammatika ja õigekirja kontrolli ning täiendamise tarbes ja allikates orienteerumine).
Aktiivne puhkus
- põhjendada ja propageerida oma huvisid, harrastusi ja meelelahutuse viise;
- kliima soojenemise ohud (hinnangud ja arvamused);
- kultuuritarbimine (reisivõimalused ja eelistused, imetluse väljendamine);
- maad ja rahvad (kirjeldada oma rahvusrühma vm identiteedirühma kultuurihuvi, arutleda ühiskonnaliikmete kultuurierinevuste tausta üle);
- diskuteerida vaba aja veetmisega seotud aja- või rahakulu üle;
- kahesõnaliste tegusõnade kasutamine.
Sõnum maailmale
- blogide kirjutamine (reeglid);
- teoste eest auhindade saamine (emotsioonide ja tunnetega seotud sõnavara);
- sõnavabadus internetis (internetikommentaarid, interneti-portaalid);
- väitlus diagrammi järgi (riskikäitumine internetis);
- esinemise väljendid, esinejate hindamise juhis, küsimuste kokkuvõtte tegemise juhis;
- sidesõnad eitavas lauses.
Üks tegu – mitu nägu
- meediauudised, uudise pilt ja heli (hinnangud ja arvamused);
- kas elu Eestis on paremaks muutunud? (teledebati väljendid);
- naljakaid seadusi maailma riikides (kujundlikud väljendid);
- kuuldu ja nähtu põhjal konspekteerimine;
- rõhuliide -ki ja -gi;
- tegu- ja omadussõnade rektsiooni korrektne kasutamine.
Elukeskkond
- Eesti looduskaitse algusest ja arengust 20. sajandil;
- loodushoid ja keskkonnakaitse, jäätmekäitlus (selgitada oma vaateid keskkonna reostuse ja kaitse teemadel, keskkonnaprojektide kommenteerimine);
- kirjeldada olusid, ilmastikku, kliimat, kohalikule aastaajale tüüpilist või konkreetse ajahetke ilma;
- jutustada enda jaoks oluliste paikade geograafilistest ja kultuurilistest iseärasustes;
- mida teha prügiga? (kodukeemia ja prügi, jäätmekäitlus); põhiarvsõnade käänamine.
- hädaabinumbrile helistamise reeglid, tuleohutus, liiklusõnnetus;
- Eesti liiklus: paranemisest ei saa rääkida (kuuldu konspekteerimine);
- kriminaalkroonika (tunnistuste andmine, kuritegude liigid, esitada oma vaateid turvalisuse, kuritegevuse ja selle vastu võitlemise kohta);
- li-liitelised määrsõnad, v-, tav- ja nud- kesksõnad;
- mõista kohta ja aega väljendavaid sõnu ja väljendeid (sh ka piltlikult).
Ettevõtlus
- mis mõjutab firma edukust? (äriplaani koostamine, esitlemine ja hindamine; nõuanded edukaks ametikõneks);
- valime laenuosakonna juhatajat (koosolekute tüübid, koosoleku protokoll jm);
- Eesti ja välismaa firmad: kuidas saavutada turumajanduses äriedu? (otsime vastust küsimusele);
- Eesti tööstus, tootjate pingerida (tabelite uuring);
- ne-liitelised tegusõnad, lühendid;
- ata- ja le- liitelised tegusõnad.
Poliitika ja aktuaalsed sündmused
- hankida informatsiooni päevakajaliste sündmuste kohta;
- selgitada-kaitsta väitluses oma erakondlikke ning üldisi poliitilisi vaateid ja seisukohti;
- jutustada massimeedia materjalide põhjal edasi uudist või muud värsket infot;
- demokraatiaühiskond (musternäidis);
- ühendtegusõnade kokku- ja lahkukirjutamine;
Ürituse või harrastustegevuse korraldamine
- mõistete näited raamatust „Reklaamipsühholoogia“ (reklaamide koostamine, suuline ja kirjalik soovitus, kriitilised kirjutised);
- jälgida raadio- ja telesaateid ning lugeda ajakirjandust, vestelda neil teemadel (omapoolsed põhjendatud arvamused ja seisukohad);
- pidada asjakohast kõnet, suhelda külalistega sobivatel isiklikel ning ühiskondlikel teemadel;
- umbmääraste asesõnade käänamine.
Kaubandus ja kodumasinad
- teenindus tarbija pilgu läbi (kataloogikaubanduse poolt ja vastu, seletuskirjad);
- tarbijakaitse põhitõed, kaebus;
- kodumasinate kasutusjuhendid (segamini aetud lausete järjestamine);
- elektrialased mõisted (lünkade täitmine);
- tulevikukodu tutvustamine (tehnoloogilised uuendused, tootedisain);
- mis mõjutab tarbija ostusoovi? (hinnangud ja arvamused);
- moodustada võrdlusastmeid ka omadusi väljendavatest kesksõnadest.
Eesti majandus
- majandusteadlaste kommentaarid (riigieelarve tulud ja kulud);
- õppida rääkima majanduslikust arengust, iseloomustama / kirjeldama erinevaid majanduspiirkondi (probleemide sõnastamine);
- Eesti Panga majandusprognoos (tendentsid ja järeldused);
- Statistikaameti eluolu-uuringu tulemused (erinevad diagrammid nt pere-eelarve uuringu andmed);
- segiminevad sõnad nagu jälgima-järgima, enamus-enamik jne.
Kas tänapäeva noor loeb ja mida?
- kas lühivormid (novellid, jutustused, esseed) pakuvad rohkem huvi ja kiiret analüüsi? (diskussion);
- tekstide abil õppida maailma mõistma ja nn ajaloolist tausta avada ja silmaringi laiendada (Vikerraadio saade „Kohustuslik kirjandus“, „ Tekstist tekstini“).